dinsdag 8 oktober 2019

Het schrijven van een concurrentieanalyse, wat, waarom en hoe?


Zoals velen van jullie weten, ben ik in de opbouwfase van een eigen bedrijf. Een concurrentieanalyse komt sowieso van pas wanneer je een bedrijf gaat starten. Nu ik mij aan het focussen ben op het zakelijk fotograferen, wou ik toch even bij de concurrent kijken.

Een concurrentieanalyse is, zoals het woord al zegt, een onderzoek naar je concurrenten. In mijn geval, de fotografen in de omgeving. Het kan een heel algemeen onderzoek zijn, maar je kan ook kijken naar specifieke kenmerken. Bijvoorbeeld, de doelgroep van je concurrent. Het is fijn om meer inzicht te krijgen in de markt.

Wanneer maak je een concurrentieanalyse? 
Het maken van een concurrentieanalyse vind ik vooral handig bij het starten van een bedrijf of bij een bepaalde innovatie die je wilt doorvoeren. Op deze manier kun jij met jouw product, of in mijn geval, fotografie, inspelen.

Waar focus ik mij op in mijn concurrentieanalyse?
Ik begin bij het analyseren van de fotograaf zijn media-uitingen. Is de website goed zichtbaar op Google, hoe zit hij/zij op de Social Media kanalen? Door per concurrent alle goede en zwakke punten concreet in kaart te brengen, ben ik beter in staat om mijn marktpositie te bepalen. Ook kijk ik hoe ik mij kan onderscheiden van de rest. En de prijsverhouding van de fotografie soorten.

Tussen de concurrentieanalyse door, houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Ik hoop dat dit mij helpt om een beter beeld te krijgen in wat ik exact wil aanbieden.

XOXO Manon

Een reactie posten

© Manon blogt. Made with love by The Dutch Lady Designs.